Uprzejmie informujemy, że w kompetencji organu gminy nie znajduje się uwierzytelnianie kserokopii dowodu osobistego.
Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego organ gminy może potwierdzić zgodność wykonanej kserokopii dokumentu z oryginałem dokumentu jeżeli w aktach sprawy znajduje się oryginał dokumentu. Dowód osobisty jest dokumentem wykonanym w 1 egzemplarzu, znajdującym się we władaniu posiadacza dokumentu. Organ gminy w dokumentach nie posiada kopii dowodu osobistego.
Zatem właściwym do stwierdzenia zgodności kopii dowodu osobistego z oryginałem jest notariusz, zgodnie z ustawą z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie. Powyższe stanowisko potwierdza pismo Wojewody Pomorskiego skierowane do urzędów gmin i miast województwa pomorskiego z poleceniem stosowania w/w wytycznych.
Często jednak można usłyszeć zdanie, iż w sytuacji braku kancelarii notarialnej w danej gminie, wójt gminy może uwierzytelnić kserokopię dowodu osobistego. Jednak te stwierdzenie nie zasługuje na aprobatę, ponieważ Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 07.02.2007 r. w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki jednoznacznie określa, iż w miejscowościach, w których nie ma kancelarii notarialnej, do poświadczania własnoręczności podpisu upoważniony jest wójt/burmistrz/prezydent. Nie ma tutaj mowy o dowodach osobistych.
Reasumując: stwierdzanie zgodności odpisu z okazanym dokumentem jest kompetencją notariuszy.
po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|