Podstawą oszacowania szkód jest (jak w latach ubiegłych) złożenie wniosku za pośrednictwem aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą” https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign , która dokona oceny strat na podstawie danych Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowego Instytutu Badawczego. Aplikacja automatycznie generuje protokół oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej) lub kalkulację oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej).
W przypadku uwag do wyników szacowania strat przez aplikację rolnik może zwrócić się o dodatkowe szacowanie szkód przez komisję gminną, która dokona oceny strat podczas wizji w terenie. Wówczas powinien złożyć wniosek w Urzędzie Gminy Potęgowo (w sekretariacie pok. 14-15 lub w pok. 29 i 23). Wnioski dostępne są stronie www.potegowo.pl , w Urzędzie Gminy Potęgowo lub u sołtysów.
Termin składania wniosków do Urzędu Gminy został wydłużony do 9 sierpnia 2023 r.
Zaznaczamy, że wniosek złożony o oszacowanie szkód tylko przez komisję gminną nie pozwoli na otrzymanie wsparcia – musi być zgłoszenie w aplikacji (!). Natomiast jeśli rolnik nie zgłosi wniosku do gminy, a złoży wniosek w aplikacji, otrzyma protokół.
W związku z tym, że komisja gminna rozpocznie pracę w sierpniu, niezbędne jest udokumentowanie szkód powstałych w wyniku suszy w formie zdjęć. W przypadku braku dokumentacji fotograficznej, po skoszeniu plonów, nie będzie możliwe oszacowanie szkód, jakie poniósł rolnik.