W sytuacji wykorzystania naszych danych osobowych w nieuprawniony sposób (np. zaciągnięcia na nasze dane kredytu, pożyczki lub podpisania umowy z operatorem telekomunikacyjnym) może dojść do tzw. kradzieży tożsamości.
Z chwilą powzięcia podejrzeń kradzieży naszej tożsamości niezwłocznie powiadamia się o tym policję lub inny organ ścigania. Następnie fakt nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych zgłasza się osobiście w dowolnym urzędzie gminy lub elektronicznie (np. za pomocą profilu zaufanego).
Zgłoszenie kradzieży tożsamości kierowane do urzędu gminy polega na złożeniu stosownego formularza wraz z potwierdzeniem o zawiadomieniu kradzieży tożsamości prokuratury/policji bądź decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych stwierdzającą naruszenie naszych danych osobowych.
Po otrzymaniu ww. dokumentów urzędnik od razu unieważni dowód osobisty.
Usługa zgłoszenia kradzieży tożsamości jest bezpłatna.
Po zgłoszeniu kradzieży tożsamości w urzędzie gminy należy złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego w dowolnym urzędzie gminy – osobiście lub przez internet.
M. Kozak