
W związku z pojawiającymi się pytaniami mieszkańców, Wójt Gminy Potęgowo informuje, że prace nad Gminną Ewidencją Zabytków [1] (w skrócie GEZ) rozpoczęły się w 2022 roku. Zgodnie z Ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Wójt jest zobowiązany do prowadzenia GEZ w formie zbioru kart adresowych.
W Gminnej Ewidencji Zabytków ujęte zostały wyłącznie nieruchomości wpisane decyzją Konserwatora Zabytków do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, które Wójt ma obowiązek uwzględnić w GEZ. Informacje o rozpoczęciu opracowywania oraz o utworzeniu GEZ były udostępniane poprzez obwieszczenia zamieszczane na tablicach ogłoszeń sołectw. Gminna Ewidencja Zabytków została przyjęta Zarządzeniem Wójta nr 142/2023 z dnia 01 sierpnia 2023 r.
Wykreślenie obiektu z GEZ, jak również z Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków jest możliwe wyłącznie na podstawie decyzji Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Właściciel nieruchomości wpisanej do GEZ oraz do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków może złożyć wniosek o wykreślenie:
- bezpośrednio do Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – ul. Jaracza 6,
76-200 Słupsk, tel. 59 842 64 34, lub - za pośrednictwem Wójta Gminy Potęgowo, który następnie przekazuje wniosek do Konserwatora Zabytków.
Do wniosku należy dołączyć aktualne zdjęcia nieruchomości oraz informację potwierdzającą, że obiekt stracił walory zabytkowe.
W odpowiedzi na wnioski mieszkańców w 2023 roku, Wójt Gminy wystąpił do Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykreślenie poszczególnych obiektów. W wyniku rozpatrzenia sprawy Konserwator, w uzasadnionych przypadkach, dokonał wykreślenia części obiektów.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod nr. tel.: 59 845 49 97 lub osobiście w Urzędzie Gminy Potęgowo w pokoju nr 30.